7 veganska livsmedel för frisk och vacker hud

Här är 7 välsignade livsmedel för vegetarianer. Dessa vegetabiliska livsmedel kommer att rensa din hy, bekämpa rynkor och skydda din hud från solbränna och torrhet. För en riktigt strålande glöd, hängedig åt dessa 7 näringsfyllda livsmedel.

Linfrö

Linfrön är rika på omega-3 fettsyror och hjälper till att hålla huden hydrerad. Så de är en av dina största allierade i kampen mot rynkor. Linfrö håller också ditt hjärta starkt genom att sänka triglycerider och minska inflammation. Kom ihåg att fördelarna med linfrön har nämnts av utövare från urminnes tider. Indianer och häxdoktorer använder dessa frön för många ändamål.

Sötpotatis

Sötpotatis är packad med C-vitamin. Detta vitamin kan minska uppkomsten av rynkor genom att stärka kollagen i huden. För att få i dig en hel portion av denna veggie, kan du prova att göra en potatissoppa med kanel och koriander. Det finns andra sätt att inkludera sötpotatis i din dagliga meny. Väldigt god att koka och äta med fisk.

Spenat

Tillsammans med regelbunden användning av solskyddsfaktor kan du ladda upp med bladgrönsaker innan du trycker på stranden i sommar. En 11-årig studie publicerad i ”International Journal of Cancer,” fann man att, att konsumera spenat kan hjälpa till att förebygga cancer. Spenat och grönkål minskar risken för utveckling av hudtumörer med mer än 40 procent. Så en skål med spenatsallad kan hjälpa dig att hålla doktorn borta.

Citrusfrukter

Citrusfrukter är packade med en kraftfull kick av vitaminer och näringsämnen. Dessa näringsämnen och vitaminer hjälper till att hålla huden mjuk och silkeslen. Under sin tjocka hud presenterar apelsiner, grapefrukt, citroner och limefrukter en uppsjö av C-vitamin. De kommer att hjälpa till att hålla rynkorna borta. Citrusfrukter har också visat sig bidra till att förebygga cancer, sänker blodtryck och kolesterol. De behandlar även huvudvärk. Ät dem ensamma eller använd dem i en fruktsallad. Du kan också njuta av grapefrukt-och tranbärscocktail om du ska sola vid poolen.

Valnötter

Valnötter är ett annat superlivsmedel fullproppad med omega-3 fettsyror. De kommer också att hjälpa dig att känna dig ung. Valnötter ökar din hjärthälsa genom att sänka kolesterolvärdet och hålla dina artärer klara och igång. Valnötter har många användningsområden. Lägg dem i en smulpaj eller strö dem över din sallad. Du kommer inte bara att njuta av utseendet på maten utan också skörda hälsofördelar.

Morötter

Morötter  innehåller höga halter av betakaroten som ger dig vitamin A och antioxidanter. Dessa två saker är avgörande för frisk hud. Du kanske också vill inkludera morötter i din kost innan du hänger på stranden. Enligt en europeisk hälsostudie, har betakaroten visats skydda människor med känslig hud från solbränna. Det är supergott att doppa morotsstavar i hemgjord hummus.

Dessa livsmedel kommer att få din hud att skina. Du kommer att vara ett levande exempel för att bevisa att frisk hud är en förlängning av ditt totala välbefinnande. Ju bättre du tar hand om dig själv, desto bättre kommer din hy och utseende att spegla det. Så njut av dessa 7 fantastiska livsmedel.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*