Campa i vegetariskt stil

Sommarsäsongen är den perfekta tiden att campa på, men för vegetarianer kan det bli ett litet problem – då de flesta livsmedel som brukar användas vid camping innehålla många ingredienser som inte hör till en vegetarisk kost. Det är i varje fall så många vegetarianer tänker. Men det är faktiskt snarare tvärt om. Om du är vegetarian och vill njuta av sommarsäsongen, fortsätta läsa denna artikel för här kommer lösningen för hur du har en perfekt campingsemester som vegetarian. Utrustad med några riktlinjer kommer du snart att vara redo att bege dig ut i vildmarken och upptäck flera av naturens under.

Planera vad du ska ta med

Först måste du  planera i förväg de saker du behöver ta med. Bland detta måste du inkludera matlagningsutrustning och kringutrustning såsom bestick (sked/kniv/gaffel), konservöppnare, papperstallrikar, muggar och annat som behövs för att tillreda och äta. Vill du investera i ditt campande finns det färdiga kit att köpa hos vildmarksbutiker. I dessa avseende är det ingen större skillnad om du är vegetarian eller köttätare. Sedan måste du även ta med något att förvara livsmedel i, som kommer att hålla maten fräsch och säker under hela turen, såsom kylväska och matbehållare.

Checklistan

För att undvika att glömma något, måste du upprätta en checklista som ska specificera alla de saker du behöver. Inkludera i checklistan menyn som du har planerat för hela campingturen. Lista de olika ingredienserna och matlagningsutrustningen som behövs till varje maträtt.

Dina livsmedel

Den bästa vegetariska livsmedel att köpa in till en campingtur är icke-färskvaror såsom pannkaksmix, nötter, frön, torkad frukt, havregryn, granolabarer, sojamjölk, spannmål, pasta, konserverad juice, konserverad grönsakssoppa, bröd, vegetabiliskt kött med mera. Dessa varor är platseffektiva och samtidigt vegetabiliska. Du kan även ta med en del färska grönsaker och frukter. Välj sådana med längre hållbarhet och som inte tar så mycket plats.

Fler tips

Till frukost, kan du helt enkelt göra en grillad smörgås med jordnötssmör och banan. Du kan också laga havregryn på din campingspis (vilket är ett hett tips att ha med) och sedan hälla på sojamjölk och färska blåbär eller jordgubbar.

Till lunch eller middag kan du tillreda ditt vegetabiliska kött tillsammans med potatismos, bröd eller ris. Du kan också trä grönsaker som morötter, zucchini och tomater på en pinne sedan steka dem som en vegetabilisk kebab. Glöm slutligen inte bort att avsluta din måltid med en läcker dessert som grillad färsk frukt eller en enkel fruktsallad med sockerlag.

Om du campar tillsammans med en vän som också är vegetarian kommer allt att bli väldigt lätt. Men om du kommer att få sällskap av köttätare måste du tänka på att respektera deras matval. Se också till att diskutera ditt matval i förväg så att de också respekterar det. Ni kommer att bo och leva väldigt nära varandra under en tid, och är inte detta utrett i förväg kommer resan inte att bli så rolig. Men är allt diskuterat och klart innan resan kommer det att bli en alldeles utmärkt campingtur.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*