En guide för vegetariska matoljor

Nästan alla använder olja för matlagning  – däribland vegetarianer. Det finns dock olika sorters oljor som är olika bra och har olika användningsområden. Vissa kan vara bra för dig, medan andra kan vara en hälsorisk. Dessutom har varje typ av olja olika temperatur där de förångas, vilket gör en del bra för stekning medan andra passar bäst att använda i sallader. Du måste veta dessa saker för att kunna använda oljor på bästa sätt.

Nedan följer en rad oljor och deras användningsområden:

Olivolja

Olivoljan är bra för hjärtat. Den innehåller antioxidanter och har anti-inflammatoriska egenskaper. Den har dock låg bränningstemperatur vilket inte gör den optimal att använda vid stekning på hög värme. Den är bäst som salladsdressing eller som dippa på bröd. Den kan också hällas på livsmedel för att ge en bättre smak och kvalitet.

OBS: Extra virgin olja är gjord på den första pressningen av oliverna. Den rekommenderas att använda eftersom den har låg syrahalt och sägs ha en bättre smak.

Canolaolja

Denna typ av olja används bäst i bakning eller lätt matlagning. Den är bra för hjärtat eftersom den innehåller mycket omega-3 och har lågmättat fett.

Majsolja

Denna göras från hårt pressade majsstjälkar. Den är billig men är en av de mest skadliga oljorna för kroppen. Dess komponenter kan orsaka bröstcancer och prostatacancer. Eftersom den är billig använder många snabbmatsrestauranger sig av den – så du bör tänka två gånger innan du äter på snabbmatsrestauranger.

Sesamolja

Denna är inte bra för stekning eftersom den har en mycket stark smak. Den är dock bra att lägga på sallads, i asiatiska såser eller dippa. Denna olja har antioxidanter som kallas lignaner och motverkar cancer. Den har även fytosteroler vilket är en komponent som hindrar kolesterolproduktion.

Palmolja

Denna är gjord på palmfrukt (en lokal variant från Afrika). Detta är ett bra val för matlagning på hög värme. Oljan innehåller höga halter vitamin E, coenzym Q10 och flera andra bra näringsämnen. Däremot finns det en negativ aspekt av denna olja då palmoljeplantager, som de drivs idag, påverkar regnskogen negativt. Därför rekommenderar vi inte denna olja

Avocado Oil

Denna har nötaktig och mjuk smak. Den är hälsosam eftersom den tillverkas av monosaturerat fett. Oljan är bra att använda för salladsdressing, men inte bra för stekning.

Solros- och safflorolja

Dessa två är något billigare oljor och passar bra för bakning. Deras lätta smak och färglösa utseende gör dem till ett hälsosammare substitut för smör eller margarin i många olika recept. För deras näringsmässiga fördelar har solrosolja stora mängder av vitamin E. Enligt forskning är det också bra för dem med kranskärlssjukdom och cystisk fibros.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*