Guide till en vegetarisk grillning

I nästan alla delar av världen är grillning ett mycket populärt sätt att stärka banden med familjen eller att fira sommarsemestern på. Det har alltid förknippats med revben, biffar och kyckling – fram till nyligen då  fler och fler människor bestämt sig för att bli vegetarianer. Men det betyder inte att du inte kan arrangera en grillfest om du – eller någon i din familj- bestämt sig för att sluta äta kött. Du kan fortfarande umgås med familj och vänner och njuta av sommaren genom ha en vegetarisk grillkväll.

Förbered din grill

Först måste du rengöra grillen ordentligt. När du tidigare tillagat kött på den kommer det att finnas gott om rester av kött och köttsafter kvar i metallen – vilket inte är trevligt för den som vill leva strikt vegetariskt. Om du kommer att ha en blandad grillning – med både kött och grönskaer – välj då att bädda in grönsakerna och vegetabilisk kött i folie. Detta kommer att hindra köttprodukter från att komma i kontakt med de vegetabiliska produkterna.

Om du ska använda vegetabilisk korv och hamburgare så finns det några saker som du måste vara medveten om när du grillar. Innan du köper in produkterna, läs matlagningsinstruktionerna ordentligt vad som gäller. En del produkter är nämligen inte avsedda att grillas. Om gör det ändå kommer din grill bli en enda klibbig röra snarare än erbjuda en välsmakande måltid.

Ett annat tips; förvänta dig inte ditt vegetariska kött kommer att bete sig som vanligt kött. ”Veggiekött” smakar ibland förvillande likt vanligt kött, men de har inte de naturliga fetter som animaliskt kött har. För att undvika att det fastnar i grillen, spraya den med en non-stick- matlagningsspray.

Tips på vad du kan grilla som vegetarian

  • Ananas som strös med lite kanel och socker
  • Portobellosvamp, borstad med olja och serveras som veggieburger.
  • Bakad potatis
  • Sparris
  • Majskolvar
  • Marinerad tofu
  • Äpplen doppade i lönnsirap

Du kan även lägga till andra livsmedel för att göra din grillning roligare och aptitretande. Du kan tillexempel servera din grillade ananas med glass eller grillade grönsaker med pasta. Och glöm inte att använda kryddor som fungerar för vegetabilisk mat.

För grillspett

Om du planerar att sätta tofu och grönsaker på spett, se då att tofun är fast och väl pressade – så den inte faller i bitar. Grönsaker som brysselkål, champinjoner, zucchini och paprika fungerar bra på spett. Se bara till att vända spetten jämnt så att alla sidor blir tillagade.

Viktigt att tänka på som grillmästare med blandad grillning

Även om du bjudit in övertygade köttätare till din grillfest så se ändå till att det finns vegetabilisk kost i överflöd. Det är sällan en sann köttätare kan låta bli att vilja prova på de vegetabiliska läckerheterna när denne väl sitter och känner dofterna spridas. Se till att du har god marginal så kanske du lyckas omvända – eller i åtminstone nyansera kosten för – några köttätare.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*