Huvudsakliga skäl till varför en del vegetarianer upp i vikt

Du har säkert hört många historier om personer som gått över till vegetarisk kost sedan gick ner, 5, 10 eller 15 kilo – eller ännu mer. Och det bara efter några månader. Dessa berättelser är fantastiska och inspirerande och det är en av orsakerna till varför fler och fler människor försöker sig på den vegetariska livsstilen. Men många människor har fel uppfattning om en vegetarisk kost. De tror att när de ger upp att äta kött kommer de automatiskt och omedelbart gå ner i vikt. Man måste komma ihåg att inte alla vegetariska livsmedel är nyttiga och fettfria. Om du konstant äter massor av chips, friterade livsmedel, godis och andra ohälsosamma vegetariska alternativ, kommer du inte att kunna få den smala kropp du önskar.

Fler anledningar till varför du fortsätter att gå upp i vikt trots en vegetarisk kost:

Du äter för mycket fett
Även om du använder olivolja i matlagningen så är det fortfarande flytande fett, så försök i stället använda grönsaksbuljong eller vatten i stället när du lagar din mat.

Nötter är populärt som mellanmål för vegetarianer eftersom det är en bra källa till protein – men dess innehåller också mycket fett. Kroppen behöver fett, men inte för mycket – så äter dina nötter måttligt.

En annan viktig ingrediens i vegetarisk kost är soja, eftersom den ersätter kött som proteinkälla. Men det finns olika sorters soja och inte alla är nyttiga. Vissa har hög fetthalt såsom sojaglass. Innan du väljer någon sojaprodukter måste du läsa etiketterna först.
Du är alltid äter förädlade livsmedel
Var försiktig om du köper livsmedel i påse eller burk. Många av dessa produkter har höga socker-, fett- och natriuminnehåll, vilket kan förstöra din blodsockernivå och viktminskningsmål. Det bästa sättet att bli en frisk vegetarian är att hålla sig till färskvaror. Ta dig tid att förbereda eller laga dina grönsaker, pasta, bönor eller till och med bröd. Ju mer kontroll du har på din mat, desto mer kan du hantera din viktminskning.

Du äter på restauranger för mycket
När du vill gå ner i vikt, måste du begränsa ditt ätande ute. Även om du bara beställer grönsaker och köttsubstitut så ha restauranger alltid som mål att göra så att maten smakar bra, och på grund av detta är de flesta grönsaksrätter ofta droppande i smör, fet salladsdressing, feta såser eller oljor.

Du låter bli att träna
Vill du gå ner i vikt måste du bränna mer kalorier än du tar in. Oavsett om du är vegetarian eller inte kommer du att gå upp i vikt om du håller på att äta och äta utan att röra på dig. Det bästa du kan göra är att ta de fysiska aktiviteter som du älskar och göra dem så ofta du kan. Blanda träning med din hälsosam vegetarisk kost och du kommer att märka en stor förändring i din vikt – och ditt inre välbefinnande – på bara en kort tid.


1 Comments on this post

  1. Trist att viktnedgång uteslutande lyfts fram som något positivt och viktökning lyfts fram som något negativt i denna artikel.

    Anders / Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*