Ingredienser för olika typer av vegetarian

När man är vegetarian så finns det begränsningar över vad man får äta. Normalt ska en vegetarian helt avstå från animaliska produkter såsom kött, fågel, fisk och skaldjur.

Olika typer av vegetarianer

Det finns ett antal olika kategorier av vegetarianer och skälet till att man väljer att vara en vegetarian i flera olika kategorier kan bero på många skäl. Vissa blir vegetarianer av hälsoskäl andra för att de vill värna om djurens välmående eller om miljön. Den stora boven i samhället är boskapshanteringen och därför äter ingen av kategorierna varken kött eller fågel.

Vegan

En vegan äter ingenting annat än sådan föda som har odlats på naturlig väg. Veganer avstår inte bara från kött, fisk, skaldjur och fågel utan även från alla produkter som kommer från djurriket såsom bland annat mejeriprodukter och ägg. På matsedeln hos en vegan finns endast bär, frukter, grönsaker och nötter.

Laktovegetarian

En laktovegetarian är vad man i dagligt tal kallar för en vegetarian. Denna äter allt utom kött, fågel, fisk, skaldjur och ägg. Ost, mjölk och andra produkter går alldeles utmärkt att äta utöver grönsaker, frukt, spannmål och bär.

Lakto-ovo-vegetarian

En Lakto-ovo-vegetarian, även kallad vegetarian i dagligt tal, är precis som föregående kategori med ett tillägg. Utöver mejeriprodukter så äter även denna kategori av vegetarianer även ägg.

Semi-vegetarian

En semi-vegetarian eller halvvegetarian äter i princip allt utom kött och fågel. Det innebär att vegetarianer inom denna kategori även äter fisk och skaldjur.

Vegetariska ingredienser

Som vegetarian så är det extra viktigt att man är mån om vilken mat det är som man äter. Det finns en del ämnen i bland annat fågel, fisk och kött som vi får i oss naturligt när vi äter dessa, exempelvis protein, järn och omega-3 fetter. Dessa ämnen finns i grönsaker också men det är svårare att ta upp dessa ämnen jämfört med när man äter kött.

För de vegetarianer som äter mejeriprodukter så är det inget stort problem då protein och kalcium kan fås genom dessa produkter. Annars finns protein i ärter, pasta, spannmål och nötter. Omega-3 fetter kan bildas naturligt i kroppen om man äter vissa speciella grönsaker.

Fett är också viktigt för kroppen och fett kan man hitta i nötter, oliver, avocado och i olika frön. Man kan även använda rapsolja eller olivolja när man tillagar maten eller i salladen.

För de som enbart äter grönsaker, som veganer, kan det finnas behov av att inta vitaminer och andra viktiga näringsämnen som kosttillskott. Ett av problemen som kan uppstå om man inte får i sig tillräckligt med näringsämnen är att man blir trött och orkeslös och på sikt kan det leda till att man även tappar delar av sitt immunförsvar. Tanken med att vara vegetarian är att leva hälsosammare och minska riskerna för allvarliga sjukdomar och därför är det viktigt att man ser till att kroppen får de vitaminer och de näringsämnen den behöver.

Ett av de viktiga näringsämnena som veganer har svårt att få i sig är kalcium. Detta finns i rikliga mängder i mejeriprodukter men eftersom veganer endast äter grönsaker och frukter så får man försöka äta de produkter som har högst halter av kalcium. I bland annat produkterna broccoli, spenat, vita bönor i tomatsås, ärter, jordnötter, linfrö eller torkade frukter, apelsin och russin finns det höga halter av kalcium.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*