Kostråd för vegetarianer med förstoppning

Du ändrade till en vegetarisk kost eftersom du förväntade dig att få uppleva en bättre och sundare känsla, ändå blev du förstoppad. Du har svårt få ur dig allt avfall ur kroppen och på grund av detta är du uppsvälld, lynnig, slö och irriterad.

Skälen till att människor ibland blir förstoppade – trots att de äter hälsosammare än någonsin – har olika orsaker:

  • De äter för mycket tung kost och har svårt att smälta livsmedel som till exempel tofu, fullkornsprodukter, bönor, smör och nötter.
  • De dricker inte tillräckligt med vätska eller har inte tillräckligt med sunt fett i sin kost. Detta är viktiga för att hjälpa fiber och bulk att gå igenom kroppens matsmältningssystem utan problem. Exempel på hälsosamma fetter är olivolja och linfröolja.
  • Det kan också vara så att avfall från deras tidigare köttdiet har samlats i tarmarna och de glömde att rena innan de övergick till en vegetarisk kost. Kött och högförädlade livsmedel kan lämna bakom sig massor av avfall i kroppen.

Tips om hur man undviker förstoppning vid en vegetarisk kost:

Återfukta sig själv ordentligt. Drick minst åtta glas vatten om dagen. Plus – när du vaknar – gör det till en vana att dricka ett glas vatten för att tvätta bort ackumulerat avfall och gifter. Så mycket som möjligt ska du undvika kalla vätskor, läsk och drycker med koffein. De kan alla störa matsmältningen.

Var inte rädd för fett eftersom detta är nödvändigt för smörjning och är ett av kroppens nödvändiga näringsämnen. Om du känner att du går upp i vikt så minskar du fettintaget – men gå aldrig på en fettsnål kost, om inte din läkare eller dietist sagt så.

Ta med örter och kryddor – som koriander, spiskummin, gurkmeja, lagerblad, kanel, cayennepeppar och liknande – i dina måltider. Alla dessa är laddade med näringsämnen och är bra medhjälpare i matsmältningen.

Ät mat med mycket fibrer

Exempel på livsmedel med mycket fiber:

  • Frukt och grönsaker. Ät minst 4 – 5 portioner av olika frukter och grönsaker varje dag. Ett äpple, päron, banan eller en skiva melon eller ananas kan anses som en portion.
  • Brunt ris, havregryn och spannmål

Fullkorn som vete och ris är tunga och rekommenderas inte om din matsmältning inte är fullt fungerande. Du kan prova andra ljusare korn som bovete, hirs, korn och quinoa.

Milda övningar som simning, promenader, cykling och yoga är bra för matsmältningen. Men glöm inte att återfukta dig själv med vatten efter svettning.

Ät mycket på lunchen i stället för under middagen, eftersom matsmältningen under denna tid är på topp.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*