Olika typer av vegetarisk kost

Biff, hamburgare, sidfläsk, korv, bacon är favorit livsmedel älskat av de flesta. Men att konsumera dessa livsmedel kan också minska vår livslängd. Människor som äter kött och förädlade livsmedel varje dag löper store risk att dö tidigt på grund av cancer, högt blodtryck, hjärtsjukdomar eller annan dödlig sjukdom. Och människor som föredrar att äta mindre kött eller inget kött alls är de som lever längre och är friskare. Det är där vegetarisk kost kommer in i bilden. Många människor funderar nu på att bli vegetarianer på grund av de hälsofördelar det ger. Om du är en av dem, är det första du måste veta att det finns olika typer av vegetarisk kost. Den sträcker sig från en restriktiv typ av vegetarianism till den mer moderata vegetarisk kost som innehåller en liten mängd kött.

Här är de typer av vegetarisk kost:

Laktovegetarisk

Denna typ av kost eliminerar kött, fisk och fågel inkluderat ägg i sin kost. Men en laktovegetarian äter fortfarande mejeriprodukter som mjölk, yoghurt och ost. Fördelen med denna diet är att människor är mindre benägna att ha kalciumbrist på grund av tillägg av kalciumrika livsmedel i kosten.

Lakto-ovo vegetariskt

Detta är också liknande laktovegetarisk men innehåller ägg i kosten. Lakto-ovo vegetarianer äter livsmedel såsom ost, glass, yoghurt, mjölk och ägg, samt livsmedel som görs med dessa ingredienser. Detta gör det lättare för dem att behålla sin kalcium-och proteinnivå.

Pescatarians/Demivegetarianism

Denna typ undviker alla köttprodukter med undantag av fisk och skaldjur. De äter även mejeriprodukter och ägg, men vissa människor anser att det inte är sann vegetarisk kost eftersom de fortfarande äter fisk och skaldjur.

Veganskt

Denna typ är den svåraste typen av kost eftersom veganer unviker att äta eller använda alla animaliska produkter såsom kött, fisk, fågel, ägg, mejeriprodukter eller andra livsmedel som innehåller dessa ingredienser. Att vara vegan krävs mycket planering för att kunna få i sig tillräckligt med protein, järn och kalcium i kroppen.

Flexitarians

Det är känt som ”av och på” vegetarisk kost eftersom de ibland tillför köttprodukter i sin kost. Men den här typen ifrågasätts alltid för sin brist på engagemang för vegetarianism. Vissa människor använder denna form av diet som deras sätt att testa om de klarar att vara vegetarian eller inte så småningom.

Nu när du vet vilka typer av vegetarisk kost, vilket skulle du välja? För nybörjare där ute, blir det lättare om du börjar som flexitarian och så småningom övergår till hel-vegetarian. Du kan börja med att långsamt eliminera fläskkött, fågel och fisk  allteftersom du blir mer van vid mindre kött i din kost.

Det finns massor av alternativ och möjligheter när det gäller att bli vegetarian. Och dessa är 100% hälsosammare jämfört med traditionell kost i synnerhet när det gäller att förebygga kroniska sjukdomar.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*