Örter och kryddor kan ge smak till ett friskare liv

Att äta mycket grönsaker är nyckeln till ett hälsosammare liv, men inte alla människor uppskattar grönsaker. Varje gång de laga mat är resultatet alltid negativ. Deras grönsaker blir på slutänden endast intetsägande och tråkiga. Om du är en av dessa människor så kan örter och kryddor vara din bästa vän. Detta är det mest hälsosamma sättet att öka smakerna i din grönsaker utan att tillsätta kemikalier, natrium och andra farliga aromer.

Använd, om möjligt, färska örter och kryddor eftersom de har mer näring och smak. Om du inte är så energisk att du alltid orkar köpa färsk örter så är den bästa lösningen faktiskt att odla dina egna örter. Många vanliga örter – som basilika, persilja, timjan, oregano och rosmarin – kan lätt odlas inomhus, så länge du har lite solljus, näringsmix, behållare och gödsel. Under en kalla årstiden kan du använda lysrör i stället för solen. Bara placera ljuset i närheten av växterna och ha den på ca 10 timmar per dag.

En del hälsosamma och goda örter

Basilika

Bortsett från sin goda smak är denna ört en mycket bra källa till vitamin A – som skyddar mot fria radikaler. Den hjälper också mot kardiovaskuläritet och har anti-inflammatoriska effekter.
Basilika är bra att tillsättas i färska livsmedel och är bra att kombinera med tomatbaserade rätter eller sallader.

Svartpeppar

Svartpeppar är bra för matsmältningen. Bortsett från detta främjar örten svettning och urinering, vilka båda är bra för att lösa upp gifter som är fångade i våra kroppar. Svartpeppar är också fylld med näringsämnen såsom vitamin K, mangan, järn, och kostfiber.
Svartpeppar kan läggas till vilken typ av maträtt som helst och är mycket lätt att få tag på. Du kan köpa den torkad och mald. Finmald, grovmald eller i hela kulor – som du maler själv med en kvarn.

Cayennepeppar

Cayennepeppar kan lägga hetta till vilken maträtt som helst. Den har dessutom flera hälsofördelar, som att den ökar ämnesomsättningen. Det innehåller även kapsaicin – som hjälper till att minska risken för cancer.
Cayenne kan köpas torkad, mald eller färsk. Den är mycket stark se se till att använda den med måtta.

Dill

Dill har stora mängder kalcium, järn och magnesium och skyddar mot fria radikaler, cellskador och har antibakteriella egenskaper.
Dill är bra att lägga på soppor, potatis, sallad och såser.

Oregano

Denna ört har superhög antioxidantkapacitet. Den är också dubbad till den bästa bakteriemördaren i kungariket Ört på grund av dess olika ”fenoler” – en typ av antioxidant som kan förstöra bakteriemembran. Bortsett från detta är oregano rik på mangan, järn, omega 3-fettsyror, vitamin C och A.
Oregano är bra att lägga på olika grönsaksrätter och soppor.

Rosmarin

Rosemarin hjälper till att motstå cancer och det bidrar till att minska risken för hjärtinfarkt.
Rosmarin kan använda färsk eller torkad.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*