Tips och tricks för att göra en smaskig grön smoothie

Att göra en grön smoothie innebär att man använder mörkgröna grönsaker som grönkål, spenat, foderbeta osv. tillsammans med färska frukter, för att göra en uppfriskande drink. En grön smoothie är mycket rik på vitaminer och minareter – och är dessutom mjölkfri – varför den är väldigt bra för vegetarianer. Om du provat att göra en smoothie på grönsaker kanske det har hänt att du blivit besviken och inte alls fått det resultat du önskar. Kanske har du tyckt att konsistensen har blivit sträv och att eftersmaken är konstig.

Men faktum är att du kan göra den välsmakande även på grönsaker. Om du vet hur man gör det rätt kommer du inte ens att märka att det finns grönsaker i drycken.

Följ nedanstående råd, så ska du se att du lyckas göra din grönsakssmoothie perfekt.

Vätska först

Juice, kokosmjölk, te eller vanligt vatten gör att du kan blanda dina ingredienser bättre. Mängden vätska som du häller i avgörs av storleken på din mixer och vilka typer av grönsaker du kommer att använda. Men överlag handlar det om ungefär 2 dl vätska för en smoothie.

Lägg i frukt – sedan grönsaker

Ett bra sätt att skapa en bättre grönsakssmoothie är att använda dig av frukt. Det gör smaken mjukare och lite sötare. Undvik sedan att kasta i alla ingredienser i mixern på en gång. Om du gör det finns det en stor risk att det kommer att smaka otäckt. Gör blandningen steg för steg. Efter du haft i din vätska lägger du i frukt och mixar det jämt. Först därefter grönsakerna, en sort åt gången. Genom att göra detta kan mixern jobba mer grundligt och finfördela även mer envisa grönsaker och lämnar inga småklumpar omixade.

Anmärkning: Hacka först dina frukter och gröna med en kniv innan du kastar i dem i mixern. Lägg lite i taget, särskilt om din mixer är inte så kraftfull.

Glöm isen

Istället för att använda isbitar är det bättre att du lägger i frysta frukter. Kvällen innan du ska göra en smoothie, placerar du några frukter i frysen – som bananer, vindruvor, ananas eller dylikt. (Detta är också ett perfekt sätt för dig att inte slösa på dina frukter. Istället för att kasta överblivna bitar fryser du in dem och använda dem som issubstitut i dina smoothies.) Du kan också lägga dina grönsaker i frysen. Lägg dem sedan i frysen direkt, utan att låta dem tina först.
Naturliga sötningsmedel är bättre

Istället för att använda socker eller konstgjorda sötningsmedel kan du välja en frukt som är naturligt söt som mango, äpple, vindruvor eller päron. Om sötman inte är nog för dig, kan du också lägga till lite honung.

Lägg till probiotika

Probiotika är livsmedel med organismer som bakterier eller jäst som hjälper till att förbättra hälsan. Populära probiotiska livsmedel är yoghurt och Yakult. Använd gärna sådant i din smoothie. Det kommer inte bara att ge dig ett extra hälsosamt uppsving, det kommer också att göra att din smoothie smakar bättre.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*