Tips vid halsbränna: vad ska du äta och vad ska du undvika

Du sitter och äter i godan ro. Du äter gott och väl, när du plötsligt känner en smärta i bröstet. Nej det är inte en hjärtattack. Det är bara halsbränna. Inget farligt, men nog så jobbigt. Detta är ett matsmältningsbesvär som orsakas av en återstötnig av magsyra upp i matstrupen.

Det finns massor av människor som lider av halsbränna över hela världen. Tyvärr är smärtan den ger så intensiv att den påverkar dessa människors livsstil. Under dagen hindrar den dem från att fungera på rätt sätt och på natten stör den sömnen.

Det finns en hel del olika receptfria läkemedel du kan stoppa i dig som ska åtgärda och/eller lindra detta. Men det finns också en enkel och naturlig väg att ta. Det är att undvika vissa livsmedel och välja andra.

Tunga livsmedel (detta inkluderar animaliska livsmedel/kött)

Undvik att äta tung mat, eftersom det kan hindra magen från att enkelt bearbeta livsmedel. Att äta för mycket kommer att öka magsäcken vilket kommer att innebära påfrestningar på nedre matstrupen sphincter (LES) eller musklerna i den lägre delen av matstrupen (den som ansluter till magsäcken). På grund av detta, kommer syran från maten att gå tillbaka upp till matstrupen vilket leder till halsbränna. Köttprodukter stanna i magen längre än grönsaker – så om du är vegetarian behöver du inte vara orolig så länge du inte äter alldeles för mycket. När du känner dig mätt – men är sugen på mer – ta bara en ordentlig paus och återgå till ditt mål senare, så hinner kroppen och magen jobba med maten. Du behöver alltså inte tvunget avstå den mat du älskar, men ta det lugnare.

Fet mat – med betoning på animaliska fetter

Fet mat kan smaka gott, men den är den största källan till halsbränna. Fet mat – speciellt med animaliska fetter – är mycket svårt att smälta och stannar längre i magen. Du måste dock också vara försiktig med att äta feta produkter som inte är animaliska; som oljor, nötter och frön. Tänk på det här sättet: ju längre maten stannar i magen, desto mer kommer det att sätta press på magmusklerna störa matsmältningen. Och i stället för att leda syran dit den ska i kroppen går den tillbaka upp i matstrupen.

Alkoholhaltiga drycker och kaffe

Dessa drycker bidrar till ett överflöd av syra i kroppen, vilket är dåligt för magen och matstrupens muskler.

Livsmedel rika på tomater

Livsmedel rika på tomater kan ge dig flera hälsofördelar, men om du är benägna att få halsbränna så bör du ändå minska på tomatbaserade livsmedel såsom salsa, marinarasås etc. Tomaten är mycket sur vilket kan bidra till din problem med halsbränna.

Andra livsmedel som bör undvikas:

Rå vitlök och lök, kryddstark mat och kryddor, citrusfrukter, stekt mat och fettrika mejeriprodukter.

Livsmedel som är bra:

Turligt nog för vegetarianer kan de äta sin vanliga kost nästan utan begränsningar. Ända undantagen är de som nämns ovan. För icke vegetarianer kan det vara en god idé att utöka den vegetariska delen av kosten med gröna grönsaker, färsk frukt, fullkornsprodukter och andra växtbaserade livsmedel. Dessa är bra för matsmältningen som kan förhindra irriterande halsbränna.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*