Vegan mat som tillsätter protein i salladen

Protein är mycket viktigt för kroppen. Den håller vår hud frisk, våra muskler i form, och den bidrar till och med till hjärnans funktion. Protein består av aminosyror och en del av dessa aminosyror bör komma från maten vi äter.

Till motsats från den allmänna uppfattningen, kommer protein inte bara från kött, fisk, ägg och mejeriprodukter. Den kan hittas i all mat vi äter och vi behöver bara veta vilken mat som innehåller hög proteinhalt och vilken som har låg proteinhalt. Dessutom bör vi också vara medvetna om hur mycket protein kroppen behöver eftersom för mycket protein kan få oss gå upp i vikt eller ge andra hälsoproblem. För vuxna kvinnor, är det rekommenderade proteinintaget 46 gram per dag och för män 56 gram.

För veganer som oss, borde protein aldrig vara ett problem. Om vi vet hur man ökar proteinet genom det gröna i salladen, kommer vi att vara energiska och i form hela dagen.

Här är proteinrika ingredienser du kan lägga i salladen:

Notera: De kan göra din sallad läcker också!

Linser

Screen Shot 2015-02-24 at 20.21.08

 

Linser har mycket hög proteinhalt. Förutom detta har de också hög halt av järn, kalium, antioxidanter och folat. Även om det är populärt att använda eller lägga dem i soppor, grytor, indiska rätter och ris; kan det även tillsättas i din sallad för att ge salladen en proteinboost. Allt du behöver är att gro dina linser och strö dem på din sallad tillsammans med din favorit dressing och kryddor. Det kommer att smaka läckert om du rostar dina linser en aning och tillsätter lite lönn- eller kokossirap.

Pumpa Frön

Screen Shot 2015-02-24 at 20.21.18

 

Underskatta inte dess storlek eftersom detta krispiga och läckra tilltugget innehåller rikligt med protein och andra näringsämnen. Bara av att lägga en liten mängd av dem i din sallad kommer att hålla magen mätt en längre tid. För att göra dem godare, stek dina pumpafrön först och tillsätt lite muskot eller kanel innan du lägger dem på din sallad. Du kan även använda dem som bas för att skapa en krämig salladsdressing.

Svamp

Screen Shot 2015-02-24 at 20.21.23

 

Precis som kött, är svamp smakligt och det är därför de har blivit en favoritersättning till kött. Även de som är deltids veganer / vegetarianer tycker det är lättare att ersätta kött med svamp. Det som är bra med svamp är att precis som kött, har de också en hög proteinhalt. Att lägga dem på din sallad ger känslan av att din sallad har kött i sig. Allt du behöver göra är att grilla eller steka din svamp och slänga den i din sallad.

Senapskål

Vegan mat som tillsätter protein i salladen

 

De flesta grönsaker innehåller protein men senaapskålen har en välgigt hög halt. Varje portion av denna grönsak kan ge dig 5 gram protein. Du kan lägga den i din sallad med övriga grönsaker och den kommer inte bara tillge näringsämnen, men den kommer också att ge en stark smak till måltiden.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*