Vegetarisk frukost: 4 tips för hur du äter en komplett balanserad måltid

Det är viktigt att äta frukost, vare sig du är vegetarian eller inte. Att äta en balanserad vegetarisk kost kan erbjuda många fördelar jämfört med den typiska europeiska kosten. Konstigt nog verkar många vegetarianer inte njuta av grönsaker, utan väljer hellre fyllda bagels eller bakverk fulla av kolhydrater. Men man kan inte överleva på enbart kolhydrater. Grönsaker är vegetarianens bästa vän. Nu kommer fyra tips på hur man äter en komplett balanserad vegetarisk frukost.

Ägg är viktiga för dig (ovo-vegetarian)

Ägg är en rik källa till protein och B-vitaminer. Eftersom den vegetariska kosten i sig innehåller lågt kolesterol kan du äta ägg nästan varje dag om du vill. Att äta två eller tre stora ägg till frukost är en sund del av en balanserad vegetarisk frukost. För extra näring, prova gärna att göra en omelett med foderbeta eller spenat. Dessa grönsaker innehåller mycket järn och kompletterar äggen väl.

Grönsaker innehåller också kalcium. Rovor, grönkål och rabarber har de högsta mängderna av kalcium per portion. Tofu är också en bra källa till kalcium. Bara en halv kopp tofu kan innehålla så mycket som 430 mg kalcium.
Tofu är en stor hjälp

Tofu är alltså till stor hjälp för vegetarianen som vill hålla en balanserad kost. Du kan använda tofu som ersättare till bacon och korv, och krydda tofu med kryddor som gör att maten smakar som kött, om detta är något du eftertraktar. Tofu smakar inget i sig själv, men absorberar smaker den är tillagad tillsammans med. Om du inte har tid att laga mat från grunden kan olika moderna hälsokostbutiker erbjuda tofu med korv och baconsmak. Dessa är i allmänhet kokta i förväg. Om du är vegan, kan du också använda tofu i stället för ägg i en omelett eller äggröra. Tofu är rik på protein, kalcium och järn.
Yoghurt ger dig kalcium

Ett näringsområdet som är problematiskt för vegetarianen är kalium. Som du säkert vet kan en brist på kalcium bidra till benskörhet. Ett enkelt sätt att undvika kalciumbrist är att äta en kopp yoghurt till frukost. För en mer balanserad frukost, blandar du en halv kopp med dina favoritbär med yoghurten. Du kan också inkludera en hand linfrön granola, som är rikt på omega 3-fettsyror. Dessa fettsyror finns främst i fisk och är viktiga för en vegetarisk kost. Många smakbaserade yoghurts innehåller dock gelatin, så för dig som är vegetarian kan det vara vettigt att läsa innehållsförteckningen och välja naturlig yoghurt.
Använd fullkornsvete

Istället för att äta enkla kolhydrater, som munkar och andra bakverk, prova att äta fullkornsvete för en mer balanserad kost. Fullkornsvete är bättre för din kropp och hälsa än förädlade, söta kolhydrater som gör att du går upp i vikt och mår dåligt. Fullkornsvete innehåller också mer näringsämnen som protein och zink, som är viktiga för dig.

Att vara vegetarian kan vara en del av en hälsosam livsstil. Se till att du börjar dagen med en balanserad frukost som innehåller näringsämnen som får dig att känna nöjd och energisk.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*