Vegetarisk kost och graviditet

Jag har varit vegetarian i många år nu, redan innan jag gifte mig. Det innebär ingen fisk och kött i min diet. Fast jag har levt ett hälsosamt liv, började problem att uppstå ögonblicket jag meddelade om min graviditet. Min familj höll på tjata på mig om att äta kött för barnets skull. De tror att mitt barn inte kommer att födas frisk om jag inte lägger till kött till min diet.

Helt klart kommer jag inte göra det. Jag tror att mitt barn kommer att födas frisk så länge jag planerar min vegetariska kost noggrant. Om du har samma dilemma som mig, ändra inte din livsstil eller dina värderingar för att göra andra lyckliga. Du kan ha en positiv graviditet samtidigt som du äter vegetarisk kost.

Om du äter olika typer av hälsosam vegetarisk mat, kommer du att kunna få alla vitaminer, mineraler, protein och andra näringsämnen som du och ditt barn behöver.

Först måste du ha något från var och en av dessa av dessa fyra livsmedelsgrupper varje dag:

  • Frukt och grönsaker – Försök att äta minst fem portioner om dagen. Du kan också konsumera den i en form av juice om du vill.
  • Kolhydrater (stärkelserika livsmedel) – Du kan välja ett fullkornsbröd, pasta, ris och potatis
  • Protein – Ät livsmedel såsom ägg, baljväxter och nötter. Dessa är också bra källor till järn.
  • Mejeriprodukter-Lägg mjölk, ost och yoghurt till din kost. Alla dessa är bra källor till kalcium.

Om du inte äter mejeriprodukter, kan du få ditt kalcium från mörkgröna bladgrönsaker som broccoli, sesamfrön, nötter och torkad frukt. Du kan också prova tofu och berikade sojaprodukter.

OBS: Det är väldigt viktigt att inkludera tillräckligt med protein, järn och kalcium i kosten.

Här är stora källor till järn:

  • berikade frukostflingor
  • gröna bladgrönsaker
  • torkade bönor
  • bröd eller brunt ris

Undvik kaffe eller te eftersom dessa drycker kan göra det svårt för kroppen att ta upp järn från de livsmedel som du äter. Alternativt kan du konsumera drycker som är rika på C-vitamin såsom apelsinjuice eftersom detta kan hjälpa kroppen att absorbera järn.

Fiskoljor är också viktiga eftersom de innehåller omega-3 fettsyror som kan hjälpa till med utvecklingen av ditt ofödda barns ögon och hjärna. Tyvärr finns det väldigt få vegetariska livsmedel som innehåller de essentiella omega-3 fetter. Endast valnötter och linfrön innehåller detta naturligt. Om du verkligen inte kan äta fisk, kan du ta ett kosttillskott med fiskolja, eller ta ett graviditetsmultivitamin som innehåller fiskoljor. Men innan du dricker eventuella tillägg, rådfråga din läkare först eftersom det finns andra ingredienser i kosttillskott som kan skada ditt ofödda barn.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*