Vegetarisk mat som kommer att öka din hjärnkapacitet

Har du ofta problem med minnet? Eller känner du att din hjärna ofta lägger sig i viloläge? Långsam hjärnkapacitet kan försämra dina dagliga aktiviteter. Det kan fördröja din uppgift även om den är hur enkel som helst. Och ibland kan inte ens en koffeinkick hjälpa dig med ditt problem – i själva verket kan det till och med göra det värre. Så istället för att dricka kaffe som om ingen morgondag fanns – eller proppa i dig piller med olika hjärnboostande preparat – fortsätt läsa denna artikel och upptäck ett sundare sätt att hjälpa din hjärna.

Kosten är lösningen. Ät rätt och sätt fart å hjulen i huvudet. Här är några av kraftfulla hjärnlivsmedel. Dessa livsmedel kommer att sätta fart på din hjärna när den bestämt sig för att gå i idé. Och om du fortsätter att äta dessa livsmedel kommer du helt enkelt att bli mer skärpt i det långa loppet.

Blåbär

Detta lilla bär är inte bara smaskigt, det kan också skydda din hjärna från fria radikaler. Fria radikaler kan orsaka olika sjukdomar inklusive cancer och kognitiva funktionsnedsättningar. Enligt forskning kan blåbär bidra till att öka hjärnkapacitet och minskar även risken för Alzhemiers och demens – så det är bäst att ta med detta lilla bär i din kost ofta. Du kan lägga den på din gröt under frukost eller mumsa på dem när du tittar på tv.

Nötter

Om du alltid har problem att förstå vad du läser, mumsa gärna på en blandning av nötter – det kan vara lösningen. Nötter är packade med näringsämnen och det kan hjälpa dig att koncentrera dig mer på vad du gör. Plus att olika nötter – som mandlar, valnötter och hasselnötter – innehåller enorma mängder vitamin E och omega-3-fettsyror som är bra för en förbättrad kognitiv funktion.

Spenat

Att äta spenat kan bidra till att upprätthålla den elektriska ledningsförmågan i hjärnan, som får oss att tänka klarare och svara snabbare. Detta är på grund av dess höga kaliumnivå. Så från och med nu ska du vara som Karl-Alfred och äta spenat emellanåt.

Acorn Squash

Acorn Squash har hög folsyranivå och kan hjälpa hjärnan att bli skarpare. Detta är särskilt bra för äldre människor vars minne och hjärnkapacitet minskar i takt med åldern.

Broccoli

Om du precis haft en hjärnskada, kan ätandet av broccoli vara ett bra sätt att vårda hjärnan. Denna grönsak innehåller sulforaphane – en kemikalie som skyddar hjärnan mycket effektivt.

Linfrön

Linfrön är rika på omega-3 vilka är viktiga för hjärnans funktion och utveckling. Den har alfa-linolensyra (ALA), en typ av omega-3-fettsya som förbättrar den cerebrala cortexen – eller det område av hjärnan som är tilldelad för behandlingen sensorisk information.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*