Vilka är nackdelarna respektive fördelarna med att vara vegetarian?

Precis som med alla andra val man gör i livet så finns det förstås även både fördelar och nackdelar med att vara vegetarian. Att vara vegetarian innebär att man avstår från mat och produkter som man tidigare har ätit och kanske till och med tycker är gott.

Att avstå från något är en uppoffring vilket också kräver motivation och att man har skäl. Oftast handlar det om flera olika orsaker till att man är vegetarian, bland annat sin egen hälsa, för miljön skull eller för djurens välmående. Att vara vegetarian innebär också att man bidrar till många goda saker, om inte annat för sin egen hälsas skull.

Fördelar med att vara vegetarian

Det finns massor av fördelar att vara vegetarian, nedan nämner vi några av dessa…

  • Hälsan. Att vara vegetarian innebär att man mångdubbelt minskar riskerna för cancer, tarm och magbesvär, kärlsjukdomar, slaganfall och diabetes gentemot de personer som äter blandad mat. Man får även lägre kolesterolvärden och lägre blodtryck. Eftersom vegetarisk mat innehåller mer energi så orkar man mycket mer och dessutom är det lättare att hålla formen.
  • Hyn. Vegetarisk mat gör att man får vackrare och fastare hy.
  • Tungmetaller. Vegetarisk mat innehåller mindre tungmetaller och miljögifter än mat tillagad på köttprodukter. Många av de tillsatser och färgämnen som tillsätts halvfabrikat innehåller mängder av metaller.
  • Miljön. Att äta vegetarisk mat innebär även att man bidrar till en hälsosammare miljö. Hanteringen av boskap och tillverkning av mat innehållande kött, fisk och skaldjur påverkar miljön på många sätt. Luftföroreningar, vattenföroreningar och även jorderosion är andra konsekvenser från kötthanteringen. Boskap och kötthanteringen släpper ut så mycket föroreningar så att det påverkar den globala uppvärmningen.
  • Etik. Om man är djurvän och värnar om djurens välmående så bidrar man som vegetarian till att minska djurens lidande. Kötthanteringen innebär att djuren utsätts för svåra förhållanden både när det gäller uppfödning och transporter innan de avlivas för att styckas.
  • Ekonomi. Att vara vegetarian kommer att påverka ens ekonomi. Att äta vegetariskt är betydligt billigare på sikt än att äta blandad mat. Inom ganska snar tid så kommer man se att den vegetariska maten både är billigare men även räcker längre än den blandade mat man köper.
  • Solidaritet. Mellan 40 procent upp till 70 procent av den spannmål som odlas i världen används som föda till boskapsdjur. När det gäller alla sojabönor som odlas i världen så används hela 90 procent av odlingen till föda för djuren. Sammantaget så använder vi mark för odling på mellan 5-10 gånger mer mark än vad som egentligen är nödvändigt. Det krävs drygt 3 000 liter vatten för att producera ett kilo kött. Det är ofantliga mängder vatten som går åt för att odla mat åt boskapen och självklart även för boskapen själva. Som vegetarian så hjälper man till att minska vattenåtgången i världen, inte allra minst med tanke på att det råden stor vattenbrist i många områden runt om i världen.
  • Maten. En annan fördel med att vara vegetarian är att man kommer upptäcka många nya och spännande maträtter. Förr i tiden användes sällan kött i mat utan det var grönsaker som satte smaken i maten. Det finns massor av internationella kök där grönsaker och andra vegetariska produkter används för att skapa fantastiska goda och exotiska rätter. Bland annat så är thailändsk, indisk, mexikansk och italiensk mat ofta baserade enbart på vegetariska produkter.

Nackdelar med att vara vegetarian

Det finns en del nackdelar med att vara vegetarian men det är inte så många som man kan tro, nedan följer de mest vanligaste nackdelarna med att vara vegetarian…

  • Maten. En nackdel när man är vegetarian är att man får avstå från viss mat som man faktiskt gillar. Det finns många maträtter med blandad mat som är väldigt goda men även högtidsbaserade. Exempelvis så kan man inte ta del av speciellt mycket av de traditionella rätterna på julbordet.
  • Vitaminer. Om man inte äter kött och fisk så får man inte i sig de vikiga ämnena som fett, omega 3 och järn. Många av vitaminerna kan erhållas från vegetariska produkter om man bara äter rätt. Bönor och linser är viktiga basprodukter för att få i sig vitaminer. Kvinnor behöver kontinuerligt tillskott av järn. Som vegetarian kan det finnas behov av att komplettera sin mat med vitaminintag. Att man får i sig rätt mängd av vitaminer och andra näringsämnen är viktigt annars kommer kroppen att sakta brytas ned och istället för mer energi så kommer man bli tröttare.
  • Snabbmat. Att springa omkring i staden en dag leder ofta till hunger. Snabbmatskedjor, korvkiosker med mera är bara att glömma för en vegetarian. Tyvärr finns inte så många snabbmatsställen som serverar vegetariskt.

2 Comments on this post

  1. Jag kan bara påpeka att nuförtiden stämmer inte den absolut sista punkten. ALLA stora (och mest sannolikt även de mindre) snabbmatskedjor har vegetarisk kost. Så jag ber er ta bort den punkten. Om man överväger att bli vegetarian kanske man blir påverkad av denna punkt. Men den stämmer ej. Tack för mig, btw jättefin sida:)

    Elin / Svara
  2. Nästan alla snabbmatsställen erbjuder sallader, soja/quorn/tofu-ersättningar, vegetariska rätter och falafel.

    Har aldrig upplevt det problematiskt att äta ute eller ”ta någonting i farten”. Mc Donalds och Max har t.ex. green-mål eller vad dom nu heter. Sibylla har också vegetariska rätter. Lokala korvmojarna erbjuder alltid falafelrullar eller falafeltallrikar.

    Sarah / Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*